RECENZE: Nová deska Kláry Vytiskové „Love Is Gold“ je skutečný poklad

V poslední době se u českých zpěvaček tolik nenosí vydávání nových dlouhohrajících alb. Vždyť na nové desky Ewy Farné a Anety Langerové čekáme šestým rokem a ani Lenny zatím na svůj debut „Hearts“ z roku 2016 nenavázala. Svou čekací lhůtu v březnu ukončila alespoň zpěvačka Klára Vytisková, která tak prolomila pětileté čekání na nástupce úspěšné desky „Home“. Vyplatilo se čekat?

Předešlá deska „Home“ byla po vyhlášení tvůrčí pauzy skupiny Toxique velkým zvratem. Tatam byla ztřeštěná vystoupení plná barev a nekontrolovatelných pohybů frontmanky Kláry na pódiích. Extravaganci vystřídalo teplo rodinného krbu. Každý se nějak vyvíjíme a u zpěvačky Kláry Vytiskové tomu nebylo v té době jinak. Jde to poznat i z textů písní předchozího alba, kde Klára vypráví o mateřské lásce ke svému dítěti (Forever), o stěhování z města na venkov (Country Girl) nebo o setkávání se u rodinného stolu (Home).

Na desce „Home“ jsem obdivoval nejvíce svěží popový sound a konceptuálnost celé desky. Každá skladba na tomto album měla své místo a všechny písně dohromady tvořily mimořádný celek. Tyto dvě domény jsou výrazným poznávacím znamením i nové desky „Love Is Gold“. Ačkoliv Klára na nové desce vyměnila většinu producentů, se kterými spolupracovala na té předešlé, žádné závratné změny ve zvuku nového alba nečekejte. Jedinou výjimkou je pilotní singl „Ice“, který vybočuje svým elektropopovým nádechem.

Více než zvukem se odlišuje nová deska od té předchozí hlavně tématy. Zpěvačka se snaží opět zpracovat svou další životní etapu. Tentokrát se odvrací od pomyslného tepla domova a zaměřuje se více sama na sebe. A jak už název desky napovídá, je o lásce. Ne však o té mezi dvěma lidmi, ale o lásce k sobě samému. Toto téma je nejvíce patrné u duetu „Gold“ s Albertem Černým z Lake Malawi. Tato skladba je věnována oběma interpretům a jejich sebelásce. Bez výrazné hlasové exhibice působí píseň jemně a jako pohlazení pro duši posluchačů. Opakem je úvodní skladba „Burn“, ve které je hlavní myšlenkou pálení mostů plných pochybností. Oheň je velice agresivní živel a pálí vše, co mu přijde do cesty. Na této alegorii je postavena i celá píseň a svým naléhavým a agresivnějším beatem nenechá posluchače ani trochu chladným.

Mou nejoblíbenější částí alba je dvoupíseň „Nice Song Pt. 1“ a „Damn“. Ačkoliv mají obě písně podobný zvukový podklad, zní obě úplně jinak. „Nice Song“ postrádá výrazný rytmus a spíše plyne, zatímco „Damn“ vyzdvihuje píseň svým úderným beatem. Písně se tak skvěle doplňují.

„Have Some Fun“ a „All Night Long“ nás vezmou do víru mejdanu. Zatímco „All Night Long“ nás dostává do varu svým úderným výkřikem „HEJ“, „Have Some Fun“ je taková klidnější diskotéka pro mámy, které se snaží oprostit od svých každodenních povinností.

Před samotným vydáním desky jsme mohli znát ještě singl „2in1“, který je vyloženě těhotenskou písní. Nejnovějším singlem byla zvolena skladba „Just Be You“, jedna z posluchačsky nejpřímočařejších písní, která však v sobě nese jedno z aktuálních témat. Klára v ní zpívá, že život není soutěž a není tak třeba se za každou cenu chlubit svým životem na sociálních sítích.

V závěru celé placky najdete píseň „Happy n‘ Tired“, která je o pocitu, který zná snad úplně každý. Dramatičnost skladby doplňuje zakomponování zvuku tikajících hodin a metronomu. Jako bonus na desku byla přidána skladba „Ring-o-ding“, která však není původní písní. Jedná se o cover verzi známého songu od Marty Kubišové. O současný kabát písně se postarala Klára společně s producentem Viliamem Bérešem. Zároveň je to jediná píseň v češtině, která se na albu objeví. Pokud opomenete divnotext originálu, zvukově je cover velice zajímavý. V coveru si Klára hraje s rychlostí skladby, která se během čtyř minut a dvaceti sekund několikrát změní. Je zajímavé také v této skladbě poslouchat barvu hlasu zpěvačky, která se mírně liší od anglicky zpívaných písní.

Hudba Kláry Vytiskové je většinou v tuzemských poměrech považována spíše za alternativu. S tímto tvrzením rozhodně nesouhlasím. Na desce „Love Is Gold“ nám zpěvačka servíruje čirý pop v té nejvyšší kvalitě. Jediný zápor, který jsem na desce našel, je počet písní, který se na albu objevil. Čtyři singly jsme mohli znát již před vydáním desky, jedna stopa je úvodním intrem a skladba „Nice Song Pt. 1“ je spíše intermezzem než plnohodnotnou skladbou. Podtrženo a sečteno, šest plnohodnotných písní a jeden bonus zbývá. Po pěti letech bych si představoval alespoň o čtyři písně více.

V úvodu jsem položil otázku, zda se vyplatilo počkat na nové album celých pět let. Za mě rozhodně ano. Zpěvačka si na nové desce drží svou vysokou zvukovou i textařskou kvalitu. Síla celé desky je hlavně ve zpracování aktuálních témat, které ve společnosti v poslední době hodně rezonují. Zvukově deska žádné výrazné změny, oproti té předešlé, nenabízí. Spíše bych řekl, že deska „Love Is Gold“ zvukově navazuje na předchozí „Home“.

Celkové hodnocení: 9,5/10

Follow Štěpán Strejček:
25letý člověk zajímající se o hudbu všech žánrů, tedy snad kromě dechovky a vážné hudby.