RECENZE: Kesha již není párty dívkou, na nové desce sází na přirozenost!

posted in: RECENZE | 0

Americká zpěvačka Kesha nám již nějakou tu dobu nepředstavila žádný nový materiál. Nyní je s čekáním konec! V půlce srpna totiž tato dvacetidevítiletá rodačka z Los Angeles vydala své třetí studiové album, které dostalo název „Rainbow“, v českém překladu tedy duha. Placka tento název však bezdůvodně nedostala. Na novém albu si totiž Kesha pohrává s mnoha žánry, hlavně pak mísí country s popem.

Kesha – Rainbow

Vydáno: 11. 8. 2017
Playlist: Bastards, Let ‚Em Talk, Woman, Hymn, Praying, Learn To Let Go, Finding You, Rainbow, Hunt You Down, Boogie Feet, Boots,Old Flames (Can’t Hold A Candle To You), Godzilla, Spaceship

Když zpěvačka v roce 2010 doslova vtrhla na hudební scénu se svým hitem „Tik Tok“, nikdo nepochyboval, že se zrodila nová popová hvězda. Otázkou však bylo, zda nebude Kesha pouze interpretkou jednoho úspěšného alba. Její image párty dívky se tehdy prodávala jedna báseň, a když se něco hodně prodává, panuje tendence neustále to přikrmovat, dokud to jde. Proto Kesha následně vydává EPčko k úspěšné debutové desce „Animal“. A o rok později nové album „Warrior“. To už bylo hitově slabší a defacto žádný singl se nestal tak úspěšným, jako byly jeho předchůdci „Your Love Is My Drug“ nebo „Blah Blah Blah“.

A proč jsme o zpěvačce více jak čtyři roky neslyšeli? Může za to kauza okolo producenta Dr. Luka, který zpěvačku údajně zdrogoval a znásilnil. Také ji neumožnil svobodně tvořit, a tak se Kesha stala doslova loutkou showbiznisu. V roce 2014 se zpěvačka soudně pokoušela o ukončení nahrávací smlouvy u hudebního vydavatelství vlastněného Dr. Lukem. Bohužel ale neuspěla. Od té doby se stáhla do ústraní, nějaký čas pobývala i v psychiatrické léčebně.

Zlom přichází až na začátku července tohoto roku. Kesha si ze svého jména odstraňuje pomyslný symbol dolaru ($). 7. července pak dovrší svůj návrat novým singlem „Praying„, který rovnou podpořila i novým videoklipem plným metafor. Hned z prvního poslechu a sledování videoklipu je jasné, na koho má Kesha namířeno. Ano, vyřizuje si účty s producentem Dr. Lukem v srdceryvné baladě. „Po tom všem, co jsi mi udělal, ti můžu poděkovat za sílu, kterou jsem nabrala,“ zpívá hned na začátku skladby zpěvačka.

Pokud si album pustíte hned od první písničky. Bude vám jasné, že se Kesha dala hudebně úplně jiným směrem, než na předešlých dvou deskách. Napovídá tomu kytarová skladba „Bastards„, která by se svou melodií hodila spíše k táboráku než do zpěvaččina tanečního repertoáru. „Let ‚Em Talk“ je zase spíše zahalená do rockového kabátu a nadchne především svou energií. Třetí v pořadí je již známý singl „Woman„, asi jedna z nejhitovějších písní na albu. Tou zpěvačka naráží na některé výroky o ženách aktuálního amerického prezidenta Donalda Trumpa. Následuje táhlejší skladba „Hymn„, která je hymnou pro všechny lidi, kteří plavou mimo proud. V „Learn To Let Go“ zase zpěvačka hledá samu sebe.

Na skladbách „Hunt You Down„, „Boogie“ a „Old Flames (Can’t Hold A Candle To You)“ asi nejvíce mísí Kesha americké country se současnou popovou hudbou. Nemůžeme tvrdit, že je to špatné, ale skladbám to ubírá na hitovosti. Navíc člověk, který nemá rád country by tuto podobu nových skladeb nemusel zcela zkousnout. Rytmická „Boots“ vás na parketě rozhodně nenechá vydechnout, zpěvačka v ní zpívá o tom, jaká kdysi byla nespoutaná. Balada „Rainbow“ je plná naděje. Vždyť po bouřce vždy přichází slunce a duha. Skladby „Finding You“ a „Godzilla“ sází hlavně na minimalismus. Kytara a hlas Keshy občas stačí na to, aby vznikla skladba. Ano, i to je nová Kesha – bez syntezátorů a radikální úpravy hlasu přes autotune. Poslední píseň „Spaceship“ je milá benjo skladba, která je sice o smrti, ale zároveň jde o skladbu plnou naděje.

Jedno staré moudro praví: „Co tě nezabije, to tě posílí“. To platí i v případě Keshy. Díky životním příhodám, které se jí za poslední čtyři roky v životě udály, neskutečně dospěla po hudební stránce. Změnila svůj hudební směr. Pryč jsou texty o tom, že by chtěla být s klukem na párty celou noc, nebo že je „hustý děcko„. Texty jsou smysluplnější a mnohokrát nám v nich chce zpěvačka i něco sdělit. Zpěv není upraven v autotune a místo syntezátorů a tanečních beatů zvolila Kesha spíše akustické nástroje. Když se spojí všechny tyto prvky dohromady, vznikne něco mnohem autentičtějšího, než bezduché písně, které jsem byli zvyklí slýchat od této interpretky doposud.

Za velkou odvahu a posun vpřed nelze Keshe nic vytknout, a proto je mé hodnocení ve všech směrech pozitivní. Jediný mínus vidím v tom, že některé skladby postrádají hitovost. Pokud se však neřadíte mezi rádiové posluchače, najdete si minimálně dvě až tři písně, které vás budou bavit po melodické stránce a možná se v některých textech i najdete. A o to tentokrát Keshe především šlo.

Celkové hodnocení: 8/10

Follow Štěpán Strejček:

21letý člověk zabývající se o hudbu všech žánrů, tedy snad kromě dechovky a vážné hudby.